آشنایی با اصطلاحات اکسل

آشنایی با اصطلاحات اکسل

آشنایی با اصطلاحات اکسل

در حین این آموزش ممکن است با گزاره‌هایی رو به رو شوید که چندین بار مورد استفاده قرار می‌گیرند. آشنا شدن با این گزاره‌ها و اصطلاحات به شما کمک می‌کند که در حین آموزش مطالب را بهتر متوجه شوید.

کتاب کار و صفحه‌ی گسترده: کتاب کار چیزی است که وقتی اکسل را باز می‌کنید آن را مورد استفاده قرار می‌دهید. کتاب کار حاوی صفحات گسترده است. یک کتاب کار می‌تواند چندین صفحه‌ گسترده داشته باشد و شما می‌توانید با استفاده از تب‌ها از صفحه‌گسترده‌های مختلفی که باز هستند استفاده کنید.

سلول : صفحه‌ها از بلوک‌های کوچکی به نام سلول تشکیل شده‌اند. هر سلول حاوی داده‌ای است که در آن وارد می‌کنید؛ از اعداد تا حروف و عکس و حتی فرمول‌. سلول‌ها وظیفه دارند این اطلاعات را در خود ذخیره کنند. شما می‌توانید یا به صورت مستقیم اطلاعات را وارد سلول‌ها کنید یا اینکه از نوار فرمول بالای صفحه استفاده نمایید.

 

در سمت چپ نوار فرمول، جعبه‌ای برای وارد کردن نام مشاهده می‌کنید. به طور پیش‌فرض، این جعبه نمایش‌دهنده سطر و ستون هر کدام از سلول‌هاست. برای مثال، اولین سلول در گوشه‌ی بالای سمت چپ یک صفحه A1 است. که A نشانگر ستون و ۱ نشانگر سطر است.

فرمول‌ها و توابع : شما می‌توانید به فرمول‌ها به چشم یک معادله نگاه کنید. با استفاده از اکسل این فرمول‌ها به صورت درونی مورد استفاده قرار می‌‌گیرند و می‌توانند به صورت خودکار برای شما اعمال جمع و ضرب را انجام بدهند.

علاوه بر محاسبات، شما می‌توانید از توابع برای شمارش تعداد آیتم‌ها در یک ستون یا نشان دادن اعداد کمینه و بیشینه در میان گروهی از سلول‌ها هم استفاده کنید.

تب‌ها و نوار ابزار در اکسل

آشنایی و تسلط کامل بر نوار ابزار اکسل کمی زمان می‌خواهد. مثل تمام نرم افزار‌های مایکروسافت آفیس، نوار بالایی شامل مجموعه‌ای از دکمه‌هاست که در تب‌های مختلف از آن‌ها استفاده خواهید کرد. این نوار ابزار کاملا قابل شخصی‌سازی است، اما احتمالا به صورت پیشفرض با نواری که در ادامه تصویرش را می‌بینید مواجه خواهید شد:

 

در زیر به اختصار راجع به هر کدام توضیح می‌دهیم:

File : کتاب‌کار جدید ایجاد می‌کند / یکی از کتاب‌کار‌های پیشتر تولید شده را باز می‌کند / ذخیره سازی، چاپ و به اشتراک گذاشتن کتاب‌ها و صفحه‌ها را انجام می‌دهد.

Home : به کنترل کلیپ‌بورد، فونت، چیدمان، اعداد، استایل‌ها، سلول‌ها و ویرایش این موارد می‌پردازد.

Insert : برای درج جداول، نمودارها، تصاویر، فیلتر‌ها و لینک‌ها به کار می‌رود.

Page Layout : محیط ظاهری صفحه را تنظیم می‌کند و به طور کلی به اعمال مربوط به صفحه می‌پردازد.

Formulas : می‌توانید از این طریق یک فرمول یا تابع انتخاب کرده و یا به آن‌ها رسیدگی کنید.

Data : دریافت و انتقال داده‌ها، تماشای‌ جستار‌ها، مرتب‌سازی، فیلتر کردن و استفاده از ابزار داده‌ها از اعمالی است که از طریق این تب قابل انجام است.

Review : این تب شامل ابزاریست که برای اصلاح، تنظیمات دسترسی، تنظیمات زبان و تفسیر داده‌ها کاربرد دارند.

View : شامل گزینه‌هایی تغییر نمایش کتاب‌کار، ابزار‌هایی که نمایش داده می‌شود، بزرگنمایی و کوچک‌نمایی و کار با پنجره اکسل.

همچنین جعبه‌ Tell me what you want to do را فراموش نکنید. در این بخش اگر نیاز به کمک یا اطلاعات بیشتر در زمینه‌ی یکی از ویژگی‌ها داشته باشید، می‌توانید کلمات کلیدی مورد نظرتان را در آن وارد کنید و نتایج را مشاهده کنید.

در اکسل ۹۸ ما را دنبال کنید

ویژگی‌های پایه‌ای صفحات :

اضافه کردن یک صفحه : برای این‌ کار روی دکمه‌ی + کنار آخرین صفحه‌ی خود کلیک کنید.

تغییر چیدمان صفحات : برای این کار روی تب صفحات کلیک کنید و در حالی که کلیک را نگه داشتید آن را به جای که می‌خواهید بکشید.

نامگذاری صفحات : برای این کار روی تب صفحه دو بار کلیک کنید و نام مورد نظرتان را وارد کنید. به صورت پیش‌فرض، نام این صفحات Sheet 1، Sheet 2 و … خواهد بود.

تغییر رنگ صفحات : برای این کار روی تب صفحه کلیک راست کنید و در بخش Tab Color یک رنگ جدید را انتخاب کنید.

رمزگذاری یک صفحه : برای این کار روی صفحه کلیک راست کرده و از تب Protect Sheet یک رمز عبور انتخاب نمایید.

انتقال و کپی کردن یک صفحه : برای این کار روی تب صفحه کلیک راست کنید و گزینه‌‌ی Move or Copy را بزنید. از اینجا می‌توانید صفحه را به نقطه‌ی دیگری از کتاب کار انتقال داده یا حتی آن را به کتاب کار متفاوتی بفرستید. همچنین می‌توانید از این طریق یک کپی از آن برای کار‌های دیگر مد نظرتان داشته باشید.

حذف یک صفحه: برای این کار روی تب صفحه‌ی مورد نظر کلیک راست کرده و گزینه‌ی Delete را بزنید. این کار را باید در پنجره‌ی بعدی که باز می‌شود نیز تایید کنید.

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید




0